Brand je v podstatě reputace. Je to vaše pověst, kterou si s vámi zákazník ihned spojí. Je to jeho respekt k produktu, službě nebo vám jako společnosti.

Jakmile budujete značku, tak soutěžíte úplně, ale úplně s každým. Soutěžíte totiž o peníze v peněženkách vašich zákazníků, kteří se rozhodují za co a kde je utratit.

Musíte se na to podívat z pohledu zákazníka. Ten si totiž podvědomě ptá sám sebe, zda to co kupuje opravdu patří mezi věci, s kterými se ztotožňuje?

V tomto článku se budeme bavit o značce neboli Brandu. Vytvořit si svoji značku je něco, co hodně lidí chce, ale jen málo z nich ví jak na ní a ještě méně lidí to dělá správně. Přitom neexistuje nic jako nudné výrobky, jsou pouze nudné značky. Když se většiny lidí zeptáte, co je to podle nich značka, tak první věc, kterou vám odpoví je, že je to logo, nebo produkt, jméno jejich služby atd. přitom například logo je jenom úplně malinká část vaší značky. Logo je symbol, ale brand, to je přeci mnohem víc. Teď si možná kopu vlastní hrob ale vytvořit dobré logo není zas tak složité oproti tomu vybudovat skutečně silnou značku. To je přece jenom složitější proces. Brand, je vlastně výsledek, je to zákazníkův dobrý pocit z vašeho produktu nebo služby. A ten může být ovlivněn s nadsázkou třeba jen tím, jakou barvu má propiska, kterou podepisujete smlouvy, či zda ve své komunikaci vykáte nebo tykáte.

Právě tyto aspekty a samozřejmě mnohem, mnohem více řeší Branding, neboli strategie budování značky a péče o ní. Pro jednodušší představu si můžete novou, zatím nepopsanou značku definovat jako holou figurínu. Branding říká do jakých šatů ji oblečete.Může to být teenager s pubertálním způsobem vyjadřování. Může to být maminka, která se stará o své právě narozené miminko. Nebo třeba takový ten divný “ajťák” od vedle co se směje věcem, kterým nikdo nerozumí. Je naprosto jasné, že nejen že každý vypadá úplně jinak, ale i jinak se vyjadřuje. Můžeme říci že mluví k jinému publiku, nebo chcete-li k jiné cílové skupině.

Brand je převážně o tom co o vás říkají ostatní, ne co vy říkáte o sobě. Brand si můžeme definovat jako rozdíl mezi párem bot a párem adidasek. Je to sice z části věc racionální, protože chcete mít kvalitní boty, které se vám za měsíc nerozpadnou, ale z většiny spíše emocionální, chcete být totiž spojováni s kvalitní značkou.

Tajemství silného je brandu zaměření, význam, nebo chcete-li účel proč vaše značka existuje. Její poselství. Nike? Just do it! Apple? Think different. Coca-Cola? Open Happiness. Každý skvělý brand si za něčím stojí. Proto sepište si své mise, vize cíle. Odpovězte si na otázky: Kdo jsme, co děláme, pro koho to děláme, s jakým přínosem a s jakým pocitem. Zeptejte se sami sebe proč by to někoho vlastně mělo zajímat? Najděte svá USP, neboli důvody, proč by si zákazník měl z celé vaší konkurence vybrat zrovna vás. Bez těchto jasně definovaných parametrů je pro nás designéry těžké vám vytvořit vizuální identitu vaší značky. Nemůžeme totiž pro vás nic navrhnout dokud vy sami nevíte, kdo vlastně jste a čeho chcete dosáhnout.

Jak už jsem načal dřív, lidé se rozhodují na základě emocí. Nehledají ani tak benefity a vlastnosti ale spíš kmenovou identitu, chtějí někam patřit. Podvědomě si totiž říkáme: když koupím tuhle věc, co to ze mě udělá? čím budu? Každý den jsme obklopeni více jak 3500 sděleními. Používám notebook HP, piju kafe ze Starbucks dneska ráno jsem si čistil zuby pastou Colgate. Prostě žijeme ve světě rozděleném na značky a právě proto je důležité se odlišit. Nechcete přece zapadnout a nebýt vidět.