Logo rovná se váš identifikátor. Něco co stojí před tím vším co jako značka znamenáte. Není to ale značka samotná, je to jenom špička ledovce, je to symbol, který reprezentuje váš cíl v podnikání.

Dobré logo vám nemůže nikdy uškodit, je to sázka na jistotu, kterých v byznyse moc není. Pokud ale máte logo špatné, minimálně můžete přijít o zákazníky ,kteří váš byznys budou považovat za amatérský.

Je to fascinující, protože samotné tvoření je komplikovaný proces a zároveň výsledek musí být čistý a jednoduchý. Musíte defakto vytvořit něco, co bude fungovat jak na malé cedulce, tak i na velkých plochách. Klíčem je tedy jednoduchost, protože jen když přemýšlíte jednoduše, tak design působí čistě.

Při tvorbě loga vycházíme v první fázi z definované značky a jejich hodnot (více v článku Tvoříme značku). Značka jako taková se skládá z neuchopitených aspektů – firemního příběhu, mise, tónu komunikace atd. a jedním z elementů ekosystému budování značky je právě logo, základní stavební kámen. Logo je váš unikání symbol, který vás reprezentuje navenek. Na úspěšné logo recept ale neexistuje. Souvisí totiž úzce s vaším byznysem a vaší značkou: budete-li poskytovat špatné služby, logo úspěšné nebude, jelikož bude spojeno s negativními emocemi. Existuje ale pár pravidel, kterými se při tvorbě dobrého loga řídit.

Dobré logo obsahuje v zásadě 3 vlastnosti. Je osobité, relevantní k danému byznysu a především jednoduché. Kouzlo je v tom najít správný balanc mezi tím co je generické a mezi tím co je až moc komplikované. Pokud naleznete balanc máte dobré logo.

Složitá loga jsou špatná loga. Špatná z toho důvodu, že trvá spoustu času, než je pochopíte. Složité logo je jako babička, která vám vypráví spletitý příběh, a ne a ne se dostat k pointě. Logo musí být unikátní. Jedině tak dosáhnete toho, že si vás nebudou zákazníci plést s jinou firmou, která třeba na trhu nemá tak dobré úmysly jako vy.

Pokud si myslíte, že by vaše logo mělo obsahovat úplně všechno z vašeho byznysu tak o něm přemýšlíte špatně. Pokud jste restaurace tak opravdu nemusíte mít v logu talíř. Pokud jste právní poradenství tak paragraf ve vašem logu opravdu nebude originální. Logo nemusí říkat, co je předmětem vašeho byznysu. Identifikuje, ale nepopisuje a nevysvětluje. Nike ani Baťa v logu boty nemají. Loga naopak pouze reflektují jejich hodnoty.

Často se setkávám s tím, že ke mně klient přijde s načrtnutou představou toho jak by mělo podle něj logo vypadat a chce jej pouze překreslil. To se většinou ukáže jako zrádné, protože klient je možná odborníkem na svůj obor, ale rozhodně ne tvorbu loga. Proto prosím, nechte nás designery dělat naši práci a neošizujte se o nové možnosti. Kvalitní logo vychází z jasně definovaného zadání, které je beztak pro každý úspěšný projekt nutné vytvořit.

Design loga není láska na první pohled. Je totiž o logu potřeba přemýšlet z dlouhodobého hlediska. Ano, každý rok vznikají nové trendy, a mnoho logotvůrců dělá tu chybu, že na ně spoléhá až příliš. Trend zmizí jako obláček kouře a logo pak může působit zastarale.

To co vás v kontextu tvorby loga zajímá nejvíce, je bezpochyby jeho cena. Odpověď na tuto otázku je ale složitá, cena loga je totiž téměř vždy variabilní a výsledná cena často zahrnuje i nabalenou vizuální identitu, bez které logo kolikrát nefunguje. Zkuste se ale nad tím zamyslet takto. Zeptejte se sami sebe, jakou má pro vás logo hodnotu. Jakou hodnotu pro vás mají noví zákazníci, kteří si vás díky kvalitnímu designu všimnou? Jakou má pro vás hodnotu logo, které budete využívat klidně přes 10 let a pomůže budovat vaši značku? Pomyslete na čas a náklady, které byste museli opětovně vynaložit na tvorbu nové identity. Ztratit již vybudované vizuální propojení s vaší značkou opravdu není příjemné.

Kvalitní logo nikdy neuškodí. Může situaci pouze zlepšit. Špatné logo, oproti tomu, může uškodit hodně. Chcete-li zaujmout na rande, nepřijdete nemytý, v potrhaném oblečení a nebudete se vyjadřovat jako hulvát. Zní to možná přehnaně, ale podobně nevhodně se může chovat i vaše logo. Zabraňte tomu. Nešetřete tam, kde to je důležité.