Na webu, v celé řadě printů, na sociálních sítí, v digitálním marketingu vlastně všude kam se jen podíváte. Existuje spousta míst kde se vaše značka může objevit. Když ale máte svoji vizuální identitu, tak přemýšlení o tom, kde a jak se prezentovat, bude mnohem jednodušší.

Reklama je boj o pozornost, a každá ukradená pozornost musí směřovat k jedinému průsečíku. Vaší značce. Identita jsou vodítka, která vašemu zákazníkovi podvědomě říkají co může nebo nemůže čekat. Pokud tyto vodítka neexistují, je zmatený a nedůvěřivý.

Vizuální identita značky vytváří sjednocenou komunikaci hodnot pomocí mnoha prvků. Kolikrát jste vybrali produkt jen podle toho, jaký má obalový design a ne podle toho, jaké má složení? A víte, že toto je přesně ten způsob, kterým my designéři chceme, abyste uvažovali?

Řeknu vám takové malé tajemství. To že máte vymyšlené logo, aplikované na pár vizualizacích ještě opravdu neznamená, že máte hotovo. Logo má dnes snad už úplně každý. Máte logo? To je skvělé, ale bohužel. Ještě máte hodně práce před sebou. Na logo je totiž nutné navázat vizuální identitou značky. Tu já osobně dělím na 2 tipy a rozdíl mezi nimi je obrovský. Zatímco první je obyčejná vizualizace loga prezentována nejčastěji na kancelářských potřebách obsahující jen pár barev a logo samotné, ten 2. typ, je skutečný Brand Systém, který vyvolá u vašich zákazníků pocit, že svůj business myslíte vážně. Tento Brand Systém obsahuje celou řadu elementů od palety barev, designu piktogramů, vytvoření vzorků a dalších. Tyto elementy jsou navzájem propojeny a tvoří tak skutečně jednotnou a ucelenou prezentaci vaší značky.

Vytvořit silný systém je velmi komplikované téma a určitě to není něco, co by šlo vymyslet přes noc. Tento proces vyžaduje mimo skutečného pochopení vaší značky i určitý cit pro design a právě proto je zaslouženě nejnákladnější částí Brandingu. Ačkoliv se vám to může zdát na první pohled děsivé, můžeme si při navrhování pomoci otázkou a sice: Z čeho se systém vizuální identity skládá?

Jak už možná tušíte, nejdůležitějším prvkem je právě logo, bez něj nemá cenu se pouštět do návrhu vizuální identity. To o co se my snažíme je de-facto vytvořit systematický vizuální jazyk nabalený na design loga (Přečtěte si jak by mělo vypadat dobré logo v tomto článku). K tomu nám pomáhá hned další element a to je barevná paleta.

Barvy mají neuvěřitelnou psychologickou sílu a každá barva na nás působí úplně jinak. Pokud chceme vytvořit barevnou paletu značky, určitě nesmíme zapomenout zohlednit psychologii barev. Žlutá barva značí optimismus oproti tomu zelená je barva klidu a přírody. Ačkoliv se logo skládá z maximálně 2-3 barev, barevná paleta v systému vizuální identity značky jich zpravidla obsahuje 5 a více. Existuje spoustu přístupů tvoření barevných harmonií. Neměli byste ale vybírat barvy podle toho, zda se vám osobně líbí, ale podle toho na jakou barvu budou vaši zákazníci reagovat spíš. Jakou barvu by oni, ne vy, preferovali.

S výběrem nesprávných fontů se setkávám dnes a denně, ať je to na restauračním meny, na low-cost letácích či online bannerech a je to zpravidla hned ta první věc, která prozradí, zda je je tvořil někdo, kdo grafice rozumí a nebo ne. Nebudete tomu věřit, ale každý font reprezentuje určitý pocit a pokud je použit nesprávně, má to špatný dopad na vnímání značky jako celku. Patkové fonty například fungují více s firmami, kterým záleží na tradici a bezpatkové zase tíhnout k modernitě. Ručně psané fonty můžou působit hravě a naopak strojové fonty působí více korporátně. Určitě existují fonty kterým bychom se vždy měli vyvarovat. Jedná se většinou o grafické old fashion fonty, které z větší části nefungují a působí amatérsky. Comics Sans ze svého počítače rovnou odinstalujte. U vizuální identity značky často pracujeme s dvěma fonty, s primárním fontem, který je obsažen v logu a s sekundárním fontem, který používáme jako font doplňkový.

Dalším elementem je vzorek. Na ten mnoho designéru zapomíná ale může se jednat o jeden z nejlepších poznávacích prvků, díky kterým si vás vaši zákazníci lépe zapamatují. Určitě si vybavíte značku Louis Vuitton nebo Karl Lagerfeld. Se vzorkem ale můžeme kreativně pracovat i v animaci, kde dostává úplně nový rozměr, nebo třeba v obalovém designu vašich produktů.

Ačkoliv některé vizuální identity by zde končily, vaše zde může teprve začínat. Můžeme si definovat zda budeme používat spíše fotografie nebo ilustrace a v jakém duchu budou tvořeny. Můžeme si vytvořit moodboardy a stanovit si tak vizuální směr kterým se vaše značka bude ubírat. Můžeme navrhnout design kancelářských tiskovin jako je hlavičkový papír či design faktury. Dále třeba originální set piktogramů prezentující vaše prodejní argumenty, které můžete používat jak na letácích tak na webu. Dále tu máme animace. Budete se propagovat především online? S animovanými reklamní bannery vás nikdo nepřehlédne. Ano je toho opravdu hodně, ale značka která komunikuje jednotně a má definovaný svůj styl, už má hned o pár problémů méně. Tento dlouhý seznam designových elementů poté my designéři zalomujeme do Brand manuálu, který umožňuje komukoliv nahlédnout pod pokličku vaší prezentace.

Potřebujete vytvořit leták a nemáte vizuální identitu? Žádný profesionální grafický designér vám bez definované vizuální identity materiály nevytvoří. Proč? Protože prostě nemůže. Nemá se totiž čeho chytit a výsledná práce by tak skončila katastrofou. Pokud klient vizuální identitu nemá, tak je na designérovi, aby tento vizuální systém nejprve navrhl, ale hlavně na klientovi aby ho zaplatil. Atraktivní vizuální identita totiž patří často mezi to nejcennější, co moderní firma vlastní. Designer musí ve svém návrhu vystihnout její hodnoty, filozofii či obor činnosti, a přitom by měla být výsledná grafika použitelná pro nejrůznější média a přetrvat desetiletí. Je v tom něco umu, velká dávka píle a především léty nastřádané know-how.

Silná značka tvoří zákazníkovu věrnost (více v článku Tvoříme značku) a tato věrnost zvyšuje hodnotu společnosti. Hodnotu, která roste pouze v případě, že investujete do vizuální podoby. Ta vám mnohdy dovolí říci si o vyšší cenu za své produkty či služby, protože lidé si vaší značku budou spojovat s vyšší kvalitou i když se např. vaše služby budou zdát identické. Proč? Protože svojí vizuální identitou prezentujete svůj příběh a plníte své sliby.